EtusivuPalvelutUsein kysyttyä

Usein kysyttyä

Korvaukset

Milloin olen oikeutettu korvaukseen sähkökatkosta?

Verkkoyhtiö maksaa asiakkaalle sähkökatkon pituudesta riippuvan korvauksen. Vakiokorvaus maksetaan asiakkaalle automaattisesti. Korvausrajat löytyvät täältä.

Sähkökatkosta johtuen pakasteet sulivat, korvaako verkkoyhtiö?

Verkkoyhtiö ei voi taata sataprosenttista sähkön saantia. Siksi verkkoyhtiö ei ole Sähkömarkkinalain mukaan korvausvelvollinen sähkökatkon aiheuttamista välillisistä vahingoista.

Sähkökatko rikkoi tietokoneeni, kuka korvaa?

Suomessa myynnissä olevien sähkölaitteiden tulee kestää normaalit sähkökatkokset kaikissa käyttötilanteissa. Mikäli laite vaurioituu sähkökatkoksen seurauksena, kyse on laitteen viasta, josta vastaa laitteen myyjä tai maahantuoja.

Joskus verkossa esiintyy vikatilanne, jossa asiakkaalle tulee sähkö, mutta nollajohdin on katkennut. Tämä ns. nollavika aiheuttaa suurta jännitteen vaihtelua, joka rikkoo sähkölaitteita. Nollaviasta aiheutuneet laitevauriot verkkoyhtiö korvaa. Verkkoyhtiö tietää joko järjestelmän kautta tai paikan päällä käyden, jos vian aiheuttaja on ollut nollavika.

Mittaus

Miksi sähköjä ei saa katkaista pääkytkimestä pidemmän poissaolon ajaksi?

Mikäli sähköt katkaistaan pääkytkimestä tai irrotetaan pääsulakkeet, myös mittarilta katkeaa sähkö. Mittarin luenta ei tällöin enää onnistu. Tämä tulkitaan verkkoyhtiössä mittarin vikatilanteeksi, jolloin asentajamme lähtevät selvittämään vikaa. Pääkytkimen sijaan sähköt tulee katkaista mittarissa olevasta painonapista (ks. mittarinlukuohje tästä). Mikäli mittarissasi ei ole kytkentälaitetta, ota yhteys asiakaspalveluumme 016 331 6200.

Miten usein mittarini luetaan?

Mittarit luetaan yöaikaan kerran vuorokaudessa. Edellisen vuorokauden luentatiedot ovat asiakkaan saatavilla online-palvelussa puolen päivän jälkeen.

Miksi online-palvelussa ei näy lukematietoja?

Mittareiden luenta ei aina onnistu. Tietoliikenteessä voi olla häiriöitä tai mittari voi olla rikki. Mikäli lukemat puuttuvat pidemmältä ajalta, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Asun rivitalossa, enkä pääse itse lukemaan mittariani. Miten pystyn seuraamaan kulutustani?

Voit seurata omaa sähkönkulutustasi ja muita sähköasioitasi Online-palvelussa. Palvelu on kaikille Rovakairan asiakkaille maksuton. Palveluun pääset rekisteröitymään täältä.

Sähkön siirto

Miksi sähkönsiirtoyhtiötä ei voi vaihtaa samalla tavalla kuin sähkön myyjää?

Sähköverkkoliiketoiminta on katsottu Suomessa ns. luonnolliseksi monopolitoiminnaksi. Sähköverkkoihin on sitoutunut iso pääoma ja siksi ei ole katsottu yhteiskunnan kokonaisedun mukaiseksi mahdollistaa rinnakkaisten jakeluverkkojen rakentamista. Verkkoyhtiöiden hinnoittelun kohtuullisuutta valvoo Energiavirasto.

Miksi joudun maksamaan sähkön siirrosta, vaikka en käytä sähköä juuri lainkaan?

Verkkoyhtiö vastaa verkoston ylläpidosta, viankorjauksesta ja kehittämisestä riippumatta siitä käytetäänkö sähköä. Siksi siirtomaksusta yhä suurempi osuus on perusmaksua.

Muutto

Miksi uudessa asunnossani ei ole sähköä?

Muuttoilmoitus pitää tehdä viimeistään kaksi viikkoa ennen muuttopäivää.

Tarkista sähkönmyyjältäsi sopimuksen voimaantulopäivä. Jos sähkösopimus on unohtunut tehdä, ole heti yhteydessä valitsemaasi sähkönmyyjään ja tee sopimus. Sopimus ei voi tulla voimaan takautuvasti. Sähkönkytkentä on maksullinen, jos sopimus tulee voimaan samalle päivälle. Seuraavalle päivälle kytkentä on maksuton.

Osoitteeni on muuttunut. Muuttuko Levillä sijaitsevan mökkini laskutusosoite automaattisesti?

Laskutusosoite ei muutu automaattisesti. Voit tehdä osoitteen muutosilmoituksen tästä.

Liittymät

Tarvitsen sähköt alkavalle omakotitalon rakennustyömaalle…

Liittymissopimuksen teosta toimitukseen toimitusaika kesäisin on kuusi viikkoa ja talviaikaan 1.10 – 30.4 kolme kuukautta. Jos sopimusasiat ovat tuolta osin kunnossa ja sähköurakoitsija on toimittanut viikko sitten mittarointipyynnön yleistietolomakkeella, niin onnistuu. Yleistietolomake tulee toimittaa 14 vuorokautta ennen toivottua kytkentää.

Perin kiinteistön, johon kuuluu sähköliittymä. Pitääkö siitä ilmoittaa?

Kyllä. Sähköliittymää ei voida siirtää koskaan ilman siirtoon oikeuttavaa dokumenttia. Tämä koskee myös kiinteistökauppaa. Ole yhteydessä asiakaspalveluumme. Hoidamme liittymäsiirtoon liittyvät toimenpiteet maksutta.

Laskutus

Voinko tehdä e-laskuvaltuutuksen teidän kauttanne?

E-lasku tehdään verkkopankissa omilla verkkopankkitunnuksilla. Kirjaudu sisään ja etsi valikosta e-lasku. Hae laskuttaja Rovakaira Oy. Laskun tunnistetieto on laskusta löytyvä asiakasnumero.

Haluaisin siirtää laskun eräpäivää? Miten se onnistuu?

Laskulle voidaan antaa maksimissaan kuukausi maksuaikaa. Eräpäivän siirto e-laskulle verkkopankissa pitää tehdä itse, edellyttää lisäksi yhteydenottoa asiakaspalveluumme. Eräpäivän jälkeen laskulle kertyy korkokulua.

Voiko sähkölaskun saada sähköpostiin?

Sähkölaskua ei voi saada automaattisesti sähköpostiin tällä hetkellä. Paras tapa turvata sähkölaskun saaminen on tehdä e-lasku.